Miners i Portugal

• 6 mar 2008

Ett gäng ur NOK North Star Miners har varit på ett tufft men mycket givande läger i Portugal. Ni kan läsa dagboken här på hemsidan...

Fredag 14 mars (dag 9 och sista träningsdag i Portugal)

Frukost som vanligt vid 08:00... denna dag såg kaffedrickarna botten av koppen vid full kopp vilket betyder att det var riktigt svagt. Dagens träning bestod av på förmiddagen en stafett där vi utmanat Malungs OK Skogsmårdarna och på eftermiddagen 13,9 km klassisk distans.
Malungs OK Skogs*****arna vågade dock inte ställa upp, påstod att de bara kunde köra FORT  ett pass varannan dag vilket inte passar Miners upplägg. (Ett pass på max varje dag)
FLa visar snabbhet

Vilken bana man skulle ha vid dagens stafetträning var det ingen som visste utan det var helt sonika gårdagens sista träningsresultat som var prioriteringsordning för att välja karta. Detta medförde att Cribba "the king of winner caps" tog den 5,8 km långa banan medans resterande i startfältet körde 6,2km. Crister sprang på låga 29 min och visar att han kommer att krossa de flesta i år.

Efter Crister var det en hård kamp mellan norsken och FLa. Norsken visade kyla vid 3:dje sista kontrollen där han smög ner och tog sin kontroll medans FLa stämplade fel (18 gropar i rad och Danne hade 12:e och FLa den 15:e). FLa kämpade på trots felstämplingen men rådde inte på Danne "norsken"  Blom som efter 5 dagars träning uppnått maxkapacitet vilket lovar gott inför 10-mila.
MPH hängde med bra och visar fin form inför 10-mila med att bli 3:a och RLa kämpade tappart och var bara 15 min efter Crister.
Lunch intogs på samma ställe som igår, men med helt andra rätter. (kyckling, sallad)

FLa trött efter lunchen...
Efter att vilat efter maten med besök på diverse stormarknader utan att hitta ett par cross country shoes till Cribba drog vid söder ut till lägrets sista pass. Klassisk distans över 13,9 km. Nu började hjältarna verkligen visa sig... På lägret sista pass var det endast Cribba och FLa som stod pall för 13,9km. Danne, MPH och Coach såg till att dokumentera löparnas vägval.
Efter träning bar det åter till hotellet och en middag a´la Miners...
I morgon lämnar vi hotellet vid 06:00 vilket betyder att rapportering från denna resa slutar här...
Efter att vunnit träningen blir man trött...

Tack alla som läst.. vill ni bli stålt ägare av vinnarkepan ska ni svara på följande fråga: Vem bar långa tights vid dagens stafettmästerskap?
Skriv svaret i gästboken..

Torsdag 13 mars (dag 8)

Idag var det som sagt dags för de två bergsetapperna. För att komma iväg var det uppstigning 07:30 och avresa direkt efter frukost. Efter lite problem för kartläsaren lyckades vi efter många skarpa kurvor tillslut komma fram till startplats 1. Meterologerna Daniel och Rla hade mycket riktigt prickat in rätt dag att vara uppe i bergen. Strålande sol och ca 20 grader. Första passet visaade sig vara väldigt svårt, dels terrängen och kartan, men även störningsmoment i form av stora kossor. För undertecknad blev det problem redan vid första och därefter var passet förstört. Den som lyckades bäst på det svåra passet var inte helt oväntat Daniel bergsführer Blohm.

Bergsführer med vinnarkeps

Övriga fick DNF i protokollet. Själv tänkte jag mest på de andra och var tvungen att korta av lite för att hinna tillbaka. Efter en snabblunch bestående av youghurt och kex var vi redo för att ta oss till pass 2. Efter lite snirklande i bergsbyarna kom vi fram till en fin träningsplats. På pass 2 var det gemensam start och enbart öppen terräng. Rla och Crister ryckte lite mot 1:an, enda skillnaden var att Crister tog kontrollen. Bergsführern  (med vinnarkepsen på) och Rla tog det senare lite lugnare och kortade av en hel del. Crister, MPH och undertecknad kämpade runt den ganska kuperade banan.

Crister i bar över

Vädret var strålande och blus var ej nödvändigt på detta underbara pass. På vägen hem blev det Mcd igen och GPS navigering på hög nivå. Vi hamnade återigen vid havet och ett eftermiddagsdopp för det våghalsiga.

Vi var nära att få med oss en liten söt hund hem också. Nu är det analys och slappning på hotellet. Imorgon blir sista träningsdagen och en stafetträning ska avgöras på förmiddagen.

/ Fla

Ondag 12 mars (dag 7)

Morgonen började med frukost kl 8, denna gången var det lite nya ansikten i frukostsalen. Malungs OK med 14 starka män och 1 tjej var på plats. Vi försökte få till någon träning ihop med dem men eftersom de bara körde hårt en gång om dagen varannan dag så passade inte planeringen speciellt bra. Planen för dagen var först 14 km ol-bana på tävlingsbanan från World Ranking Event som hade gått tidigare iår. Sen käka lunch på något lokalt hak för att fortsätta söderut cirka 30 min för att springa en medeldistansbana där. Det var det första längre passet som skulle prioriteras och stämningen ut till träningen var aningens spänd då vinnarkepsarna för de olika rummen stod på spel. Väl på plats visade sig att Malung också hade valt att springa på samma karta men "mörkade" det då det var rädda att få däng av Miners. ;)

Startordningen var uppgjord sedan innan Micke och Robert drog iväg en bit innan, sen var det undertecknad som gick ut först, sen Daniel "tussen" Blom och sist men inte minst Fredrik "fla" Larsson som skulle göra upp om vinnarkepan (vilken innebär att man får bestämma vilken säng man ska sova i). Segrartiden från tävlingen var 68 min av Mattias Karlsson så måltiden för Miners var runt 65. Banan bjöd på varierande terrängtyper med tunglöpta sandstigar men även lite fastare mark bitvis. När alla hade kämpat sig i mål (verkligen kämpade, då Danne DT låg strax under maxpuls de 3 sista kontrollerna) såg resultatlistan för rum 207 ut som följer Crister 72 min Flanbg 80 min Danne DT 82. I rum 201 kortade båda deltagarna av banan, Robban var nöjd med sina 81 min orientering och MPH fick lov att korta av på grund av knäont.Ange alt-text här.

Efter passet rullade vi till en fullsatt restaurang där vissa kollade lite snett på våran träningsutstyrsel. Maten blev som vanlig en köttbit för FLA medan resten av satsade på något som skulle vara "meat" enligt den snyggaste tjejen jag har sett hittills i portugal (snygga tjejer är helt klart en bristvara i detta land). Det visade sig vara kyckling som smakade helt ok i alla fall!
Mätta och belåtna rullade vi vidare mot träningen för att strosa lite i en närliggande stad medan kroppen smälte maten. Utbudet var minst sagt skralt och vi lyckades pricka siestan som alla andra dagar. Inköpen i staden begränsades till några koppar kaffe och en cola på ett café.
Träningen var ungefär 6 km på en strandkarta med några kontroller ute på sanddynorna. Fin fin terräng! :) Kontrollerna satt där de skulle för alla i bortsett från en liten v-grop som bröderna Larsson och mcNils missade stort på. mcNils lyckades med att lura Rla som kom tillbaka en ganska lång stund efter alla andra.

På vägen hem bestämde vi oss för att käka pizza på samma ställe som vi åt på för några dagar sen. Tydligen så verkar pizzerian ha slagit igen och när den inte var öppen så åkte vi kanske 10 varv runt i praia de maris för att leta reda på en passande restaurang, med en del roliga kommentarer som "do you know what time they have?" från Rla han ville veta Pizzerians öppettider. Tillslut bestämde vi oss för ett hak och alla beställde in kött. Alla måltider hittils har nästan inneburit strips, en liten risklick samt kött av något slag. Inte sådär supergott med att äta varje dag.

Nu ligger vi trötta på hotellrummen och laddar inför morgondagens bergsträningar. Terrängen är helt annorlunda där uppe och ser riktigt tekniskt krävande ut. Ska bli roligt och skönt att slippa sanden som är tuff för låren.

over and out....

/Crister

Tisdag 11 mars (dag 6)

Frukost 08.00 även denna dagen. Någon timme senare for vi iväg till dagen första pass som
var en medeldistans bana på 6km i klurig kustterräng. Det var en teknisk bana med hela 23 kontroller och en massa riktningsändringar. Segrare denna dagen blev Fredrik på 36:41, hela 8 sekunder före Daniel.
Efter passet åkte vi ut till havet och slogs med de hårda vågorna som slog in över stranden. Så var badpremiären avklarad, och dessutom i Atlanten och för några näck!Badpojkar

Vi fortsatte dagens äventyr vidare till byns sportbutik och Crister inhandlade 2 par löpskor. Snacka om att den mannen verkar ha ett behov av löpskor...Vidare for vi till en fin fiskresturang för att införtära lunch. Micke HP beställde in en svärdfisk. Daniel och Crister åt Red Rock Fish, medans bröderna Larsson inte ville överaska smaklökarna och åt kött med pommes.

På eftermiddagen gick det hett till på centerqurten i Praya de Mira. Pim Pim Johansson (Micke HP) mötte Boris Becker (Robert) i en 3-settare. Pim Pim vann matchen enkelt med siffrorna 6-1, 6-0. Boris klagade på att han var för het på gröten och gjorde för många misstag. Resterande i Miners testade nya löpskor och körde en löprunda på asfalt i byn. Vilket kändes väldigt skönt med tanke på att man de senaste passen fått kämpat med en mjuk sandbotten som ligger över hela kustremsan.
Så avslutar vi dagens rapport med en liten tävling. Svaret skrivs i gästboken på NOk:s hemsida och det gäller att svara rätt på följande fråga. Fredrik Larsson har en väldigt snygg och praktisk  ryggsäck (enlig han själv). Men vilket märke är det på rygsäcken??

/daniel

Måndag 10 mars (Dag 5)

Uppstigning och frukost vid 8:00. Frukosten intogs på hotellet och det verkar som att vi är helt ensamma här. Träningen på förmiddagen förgicks av djup analys á Daniel Blom. Träningskartan låg endast 20 min resa från hotellet och avgjordes på en karta där det i februari anordnades en WRE tävling. Crister var snabbast på passet följt av Danne och Fredrik. Coach kämpade på bra och tog sig runt medans MPH hade en tung förmiddagsträning. Att vara GPS och vara tvingad att registrera vart MPH springer är ingen lek. GPS:en hade slut i batteri efter första passet. Banan och kartan var grymt bra och terrängen lika så.
Direkt efter träningen så letade vi upp ett SuperMarccado (som ICA fast i Portugal). Daniel visade sina färdigheter i spanska, han har läst det. (I Portugal pratar de Portugisiska) och lyckades köpa färsk kyckling. Matlagning på rummen och sedan en välförtjänt vila innan det var dags för dagens andra pass. Denna gång lämnade vi bilen hemma på hotellet och sprang de dryga 2 km till träningen. Efter att Crister och MPH haft en rejäl taktik genomgång så var MPH starkast på pass 2. Passet var en medeldistans med betydligt mindre orientering än på förmiddagen och terrängen var fin sandhed. Efter att sprungit hem från passet var vi nu ganska trötta och en väldigt lugn kväll vaknade vi till liv vid 20 tiden och drog iväg för att hitta något ställe att äta på. Efter att varit till 2 andra byar (dessa byar är ganska döda denna tid på året) hamnade vi åter i Praia de Mira. Danne och FLa ville ha pizza från samma ställe som igår, men det var stängd. Efter att vandrat runt en stund så blev det uteslutningsmetoden. Nästa ställe som är öppet äter vi på. Detta visade sig vara ett fik, men Daniel styrde upp så att vi tillslut hade en egen guide som visade oss till en restaurang .  Hamburgartallrik ala Mira intogs (2 90 grammare, ris, strips, ägg, bönor, morot m.m.) innan vi mätta och nöjda åkte hem till hotellet. Återigen blev det Coach som fick skriva då dagens redaktör verkligen gör ett försök att bli Telias bästa kund under mars månad. Vi får se kanske är det MPH som skriver i morgon…
Nu är kl. 22:40 och verkligen sov tid för oss.. i morgon väntar ju nya spännande sanddynor

Söndag 9 mars (dag 4) när Crister utklassade alla…

Den fjärde dagen på resa och sista deltävlingen i Portugiska Mästerskapen och Norte alentjano O-meeting. Efter 2 sprint tävlingar var det nu dags för medeldistans.

Uppstigning 07:20 för frukost, sedan gällde det att packa ihop grejerna och checka ut. En kvarts bilfärd så var vi på TC. Crister var nu en riktig favorit efter att ”tvålat dit” alla på sprinten. Speakern hade Crister som en av favoriterna och kallde Crister på Portugiska för  ”Spektakulära Crister Nygren of Norberg Okey.

Crister gjorde ingen besviken och visade verkligen nivå han ligger på och tvålade dit alla riktigt ordentligt och vann med nästan 4 minuter.
För FLa gick det sämre idag och efter ett flertal större misstag så slutade FLa på en 9:e plats. RLa vann kampen mot MPH då MPH körde taktigen ”kalv på grönbete” i ett område med buskage, grönt, stenigt och plåttrigt. Efter att sprungit 4,7km till kontroll 5 (uppskattningsvis 2 km) så slog MPH av GPSen och gick hem. 2-1 i den interna tävlingen till RLa.

Crister vann överlägset norte alentejano O-meeting, FLa blev sammanlagd 6:a, RLa blev så bra som 28:a av 40 deltagare och MPH diskad

Efter att invänta ”prize giving ceremoni” i en och en halv timme så fick Crister äntligen sin medalj (riktigt tung i äkta silver) och vi kunde resa de 22 milen till Lissabon för att hämta upp Danne Blom.

Resan ner till Lissabon gick relativt snabbt, med stopp för käk på McD. Det finns hastighetsbegränsningar i detta land, men kör man efter dem så har man snart likt ett begravningståg efter sig. Är det 120 på motorvägen så håller alla 3 filer minst 140.
Efter att fått en ”väldigt bra” (fel torg) förklarad adress av Daniel så hämtade vi upp honom på ett torg i centrala Lisboa.
Nu var det bara 24 mil till Praia de Mira och vår bas för resterande tid av lägret.
När vi intog Praia de Mira så kom en direkt ”flashback” av fjolårets resa till södra Italien. Vi skulle alltså bo i ett semesterparadis där allt liknade en kåkstad denna tid på dygnet.  Hotellet hittade vi iaf riktigt snabbt och det visade sig vara av näst högsta klass och riktigt fint. Skillnaden mot ifjol var att på denna plats fanns det även människor, så vi är inte helt ensamma.
Efter att FLa har fått ätit sin godaste Margarita pizza så avslutades kvällen med planeringen av träningarna. Bruno vår Portugiska fixare har ordnat allt med träningarna fördömligt så det enda vi planerade var i vilken ordning vi ska köra de 10 ol-karts passen…

Efter en lång dag med tävling, resa så avslutades ännu en dag i väldigt god tid. 22:30 var Miners teamet i ”sleepmode”.

På grund av MPH:s kvällströtthet (en SECO worker sover alltid vid 20:00 på kvällen) så kommer inte rapporten förens nu, då RLa inte pallar riktigt att sova 12 timmar per dygn..

Nu börjar Miners TrainingCamp á Norte del Portugal..

Resultat från Portugiskiska Mästerskapen -->

Lördag 8 mars (dag 3)

Idag var det dags för competitions. Portugisiska mästerskapen i sprint skulle avgöras. Dagen började med att klockan bara ringde en gång extra efter lite kalibreringar sent igår kväll. Imorgon kanske det kan funka precis som jag vill. Efter frukost och 20 mins resa var vi framme i tävlingsbyn. Vi kunde ana en tydligen uppryckning av arrangemangsstaben nu när det verkligen gällde. TC och PRE-start var beläget i en fin park mitt i staden.

Rla Mph framgör Prestart

Vi tävlande fick en hel del information från speakern, tyvärr förstod vi ingenting då portogisiska inte är vår bästa sida. Vi förstod iaf så mycket att man skulle starta från PRE start 15 minuter innan sin stattid. Allt gick enligt tidsplan och en efter en försvan Minersgrabbarna från TC. Crister var först ut och även den som höll högst tempo även om han klagade lite på en viss känning av en eventuell förkylning som kanske hade smugit sig på. Mph var nästa man ut och inledde starkt men 25 kontroller på 2.7 km, var några för många för att Micke skulle vara nöjd. Undertecknad gjorde ett stabilt lopp ändra fram till 3:e sista där den blev en liten miss. Rla gick på rutin och efter att ha sett Mph stillastående på en berghäll var han lugn över att första vinsten i deras interna kamp var klar.

Efter lite mellanmål (bestående av youghurt, banan, chips och choklad) var det dags för andra delen av mästerskapet. Nu hade TC förflyttats till vår hemstad Castela de Vide. Joggandes från hotellet intog vi TC och Prestart. Denna gång var även målet på samma ställe. Terrängen hade nu byts från förmiddagens öppna gräsmarker med mycket berghällar och stenformationer till små gator a la Gamlastan i Sthlm. Den stora skillnaden mot hemmaplan var att staden ligger på en bergssluttning med en fästning högst upp, vilken vi naturligtvis skulle ha kontroll i. NOKs starkaste man på etapp 2 visade sig inte helt oväntat vara Crister igen. I Rla och Mph:s interna kamp, blev det dock ombytta roller när MPH utjämnade till 1-1. Själv ligger jag väl under med 0-2, men det får väl vara ok eftersom Crister blev inofficiell Portugisisk mästare, med en 3:e plast på första etappen och vinst på 2:a.

Efter middag på en pizzerna där vi hamnade mitt i soundcheck för en dragspelsnisse, var så dags för vad vi trodde skulle vara Prisutdelning. Istället visade det sig att man bjöd hela stan på mat. Trevlig tillställning med väldigt mycket folk. Det verkar finnas en hel del orineterare i Portugal...

Eftersom det är tidig start imorgon och full laddning från Miners blir det nu en sista justering på klockan och sedan sovdags.

/Fla

Fredag 7 mars (dag 2)

3:45: Fredriks alarm ringer för första gången (somna om)
6:05: Fredriks alarm ringer för andra gången (somna om)
7:00: Fredriks alarm ringer för tredje gången (uppstigning)
Frukosten strax efter 7 hade vi bestämt enligt Fredrik. MPH och RLA var inte på rummet så vi (CN och FLA) antog att de redan har klivit ner till frukosten. Väl nere så fanns det enbart ett gäng tyskar där. Efter 5-6 frukter och en minst sagt skum yougurt så klev vi upp på rummet igen. Ungefär 30 min efter det så kliver RLA och MPH in på jobbet och tyckte att vi skulle kliva upp. Vårt misstag var uppenbart, eller FLA:s misstag med tiden och mitt misstag med att lita på FLA.

Model event kl 10.00 på fdsf var det skrivet i inbjudan. Resan till model event gick på en liten grusväg där vi fick köra över en mindre flod för att nå varåt mål.

Killen i bilen bakom hade lite bråttom..

Väl på plats som så ofta vid såna här tävlingar så går inte allt som det ska. Eftersom vi var så pass taggade att springa orientering så såg vi till att vara där åtminstonde 15 min innan start. Vilket vi ganska snabbt insåg att det var ett misstag. Vi var minst sagt först på plats av de löpande. Efter ungefär 75 min solande och väntade så fick vi i alla fall ge oss ut på 5 km bana. Gemensam start och hetast av alla iväg var så klart RLA, först vid ettan! Hans till synes kvicka ben verkar dock inte ha pallat ruschen i början och 30 meter ut mot tvåan står han bokstavligen på huvudet i en liten bäckfåra (dagens roligaste!!!!). Efter vurpan hämtade han inte riktigt sig och det var FLA som borrade igenom passet i tät och var först i mål med bred marginal. FLA verkar ha tagit ut sig rejält, för på chinstävlingen efter träningen så fick FLA storstryk av MPH aka Hulken och undertecknad (RLA:s försök till en chin räknar vi inte ens med i tävlingen).

Fredrik gör? nått

Efter passet bestämde vi oss för att köra till Nisa för att käka och vila lite inför nästa pass. Vi tog första bästa restaurang, eller bästa, det var snarare den första vi hittade bara. Maten jag och FLA beställde var kotlett, det var så mycket vi kunde förstå av kyparn som snackade franska.

Kött och korv + strips..

På dagens andra pass kunde vi välja en sprintbana inne i Nisa eller en mer krävande OL-bana vid Arez. Det blev det sistnämnda alternativet på en riktigt rolig ol-bana med liknande terräng som förmiddagen. Undertecknad tog hem segern på träningen med 2 sekunder före en frustande FLA som tydligen hade legat på 187 i puls i snitt gjort av med 1460 kalorier och sprungit 249 m uppför. Passet tog tydligen så hårt på en i skaran att när alla andra var klara att åka iväg så var stod han kvar och strechade och gnällde över sina lår (vekling!).
Efter en hemresa och sollapande på balkongen (strax över 20 grader och sol) så bestämde vi oss för att besöka den närliggande staden som vi tydligen har glömt namnet på. Resan skulle vara dels för att leta reda på ett ställe att äta men även för att hitta ett par löparskor. Tyvärr verkade sportaffärerna va stängda men optiker som hade öppet fanns det gott om. Efter en promenad längs med en mysig gågata så hittade vi alla fall en restaurang. Mätta och belåtna begav vi oss hemåt igen för att lägga och och vila och såsmåningom sova på rummen. Mobilkontakten med Sverige skötte MPH exemplariskt, så bra att resten av oss inte behövde oroa oss för det. Tröttheten från resan verkar sitta kvar i gänget och det blir ännu en tidig kväll! Imorgon är det 2 sprintlopp ska avverkas och första starten är vid 11 så det blir sovmorgon på riktigt imorn! (den här gången ska jag inte lyssna på FLA)

Sov gott alla och håll tummarna för oss på tävlingarna imorn!

/undertecknad ;) (Crister Nygren, Miners)

Torsdag 6 mars - startdag

Uppstigning 03:17
MPH och Coach lämnar Lidingö 03:30 för att hämta upp Crister och Fredrik hemma hos Fredrik i Skogås. När man slår upp ögonen kl. 03:17 och ser att det kommit typ 5 cm snö i Sverige känns det extra taggande att åka söder ut till värmen och barmark.
05:25 är vi på plats i Skavsta och incheckning på Ryanairs flight mot Porto. En kvart sent lämnar vi Sverige och 3 och en halv timme senare landar vi i Porto.

Efter att det tagit över en timme att få ut hyrbilen (en snabb Renualt diesel) så väntade en 32 mils färd till vårt boende för de först 3 nätterna. Runt kl.14:40 lokal tid (-1 timme från Sverige) så var vi framme vi hotellet. Hotellet var beläget i en väldigt mysig lite ort och för att få bättre grepp om staden tog vi direkt en jogg. 30 minuter med löpning i smågränder, gamla ruiner och sedan det gamla slottet. Direkt känner vi oss laddade för Portugiskiska Mästerskapen i Sprint som ska avgöras 250 meter från hotellet. På grund av den tidiga morgon så har vissa av oss redan avslutat dagen, medans andra är väldigt nära att göra det! I morgon väntar Model-event för medeldistans PM (Portugiska Mästerskapen) och vi ska vara på plats redan kl.10:00..